Hoppa till innehåll

Att bygga skola – nio skolor utvärderas

GlomstaskolanHur används befintliga skolbyggnader? Vad vet vi om skolbyggnaden och lärmiljöns betydelse för lärandet? Vilka forskningsresultat inom arkitektur, didaktik och pedagogik är tillgängliga och aktuella – och vad saknas? Dessa och andra frågor kommer att bearbetas i projektet ”Ifous fokuserar bygga skola”.

Ifous – innovation, forskning och utveckling i skola och förskola – är ett fristående forskningsinstitut som samordnar praktiknära forskning och konkret utvecklingsarbete där lärare och skolledare tar aktiv del i kunskapsbyggandet.

Nu fokuserar Ifous på skolans fysiska miljö. I arbetet deltar Suzanne de Laval från Arkitekturanalys som projektledare. Hittills har fyra kommuner anmält sig som deltagare och de har valt ut sammanlagt nio skolor för utvärdering. Fotot ovan visar en av de utvalda skolorna, Glömstaskolan i Huddinge.

Projektet syftar till att:
• utvärdera befintliga skolmiljöer
• ge underlag för planering och beslut inför framtida skolhusbyggen/renoveringar
• utvärdera och validera gåturmetoden i skolor
• ta fram underlag inför fortsatta studier

Projektet har formen av en förstudie där gåturmetoden testas i nio skolor. Projektet undersöker vad metoden har för potential för utvärdering av skolans fysiska miljö. Deltagarna får också möjlighet att lära sig att använda metoden för att själva kunna tillämpa den i andra skolmiljöer.

Forskningsöversikt och gåturer genomförs av Suzanne de Laval, tekn. dr. och arkitekt. I projektet deltar forskare från Högskolan i Gävle. Professor Anneli Frelin och docent Jan Grannäs är båda pedagoger/didaktiker som har studerat skolmiljöer. De ingår i internationella nätverk kring forskning om den fysiska miljön i skolan. SPSM, specialpedagogiska skolmyndigheten deltar aktivt i projektet.

Projektet startade våren 2018 med planering och inbjudan till kommuner att delta. Gåturerna genomförs under hösten 2018. Resultaten av dessa analyseras av projektgruppen våren 2019 och slutrapporten presenteras vid ett seminarium sommaren 2019.

Om Ifous

Gåturer – metode for dialog og analyse

Utdanningsdirektoratet program 2018 kopiaEvidensbaserad skolutformning och användarperspektiv står i centrum när Utdanningsdirektoratet ordnar sin årliga konferens om fysisk læringsmiljø i skoler og barnehager i Gardermoen den 30-31 oktober 2018.

Suzanne de Laval är inbjuden keynote speaker och ställer frågan om skolbarnen inte bara ska ses som användare utan också som medskapare. Genom sin utvärderingsmetodik ”Gåturer” visar hon hur skolbarnens erfarenheter och lösningsförslag kan fångas upp och bli en konstruktiv del av planeringen för om- och nybyggnad av skolor. En av hennes iakttagelser är att skolmiljön ständigt anpassas efter nya förutsättningar. Här är skolbarnens delaktighet angelägen.

Skolans nya rum

Författarfoto ”Skolans nya rum” är en antologi om samspelet mellan pedagogik och arkitektur redigerad av Suzanne de Laval och med bidrag från femton författare. Den är utgiven av Arkus. Här är författarna samlande till välbesökt bokrelease på ArkDes. Li Pamp modererade ett samtal om bokens innehåll, syfte och målgrupper. Boken ska fylla ett tomrum som uppstod när samhället abdikerade från kunskapande om skolan som fysisk miljö. Eftersom pedagogiken utvecklas måste också skolmiljöerna utvecklas. Pedagogiken och den rumsliga organiseringen hänger direkt samman. Inför ett omfattande skolbyggande gäller det att använda de nya kunskaperna så att man nu inte bygger sig fast i förlegade lösningar. Och som boken visar går det att bygga riktigt fina skolmiljöer om man tar vara på de kunskaper som där presenteras. Boken kan beställas från Arkus via mail info@arkus.se

Från vänster i bild: Suzanne de Laval, Lars Lindstaf, Emilia Hallin, Karin Manberger, Mikaela Lingvall, Frida Brismar Pålsson, Catrin Thufvesson, Ante Runnquist, Patrick Bjurström och Anna Törnquist. Saknas på bild Inge Mette Kirkeby, Thorbjörn Laike, Mie Svennberg, Mania Teimouri och Morgan Andersson.

Världsmästare i Västerås

DFS_7 kopiaDjäknebergets förskola vann UIA Architecture & Children’s Golden Cubes Awards i konkurrens med skolor runt om i hela världen. Det är ett pris för framstående arkitekturpedagogiska insatser. Och det är verkligen ett otroligt intressant projekt man har genomfört i Västerås där barnen lärde känna staden och dess planering. Sveriges representant Suzanne de Laval mottog priset på plats i Seoul i Sydkorea i början av september och överlämnade det under mycket glada, festliga och livfulla former efter hemkomsten i Västerås. Barnens föräldrar hade ordnat ett riktigt fint kalas i den stora vackra festsalen i Stadshotellet. På bilden ovan tar rektor May Sundin, till vänster, emot priset av Suzanne de Laval.

 

Fartfyllt samtal med dubbel ministermedverkan om konst, arkitektur och livet mellan husen

Almedalen 2017
Deltagare i Statens konstråds seminarium ”Livet mellan husen då”, från vänster: Lena From, Madeleine Nobs, Gunilla Glasare, Karolina Skog, Alice Bah Kuhnke och Örjan Wikforss. Samtalet ägde rum vid S:ta Karins kyrkoruin på Stora Torget i Visby den 6 juli 2017.

Vi har alla sett det, upplevt det och glatts åt det; väl gestaltade offentliga rum, öppna och tillåtande för alla. Hur kan vi gå från enstaka projekt till en ordning där konst och arkitektur är självklara delar i samhällsbyggets processer och resultat och inte ses som något exklusivt, svårtillgängligt och som är till för någon annan?

För att den offentliga konsten verkligen ska kunna bidra till de gemensamma miljöerna krävs metodutveckling och förnyelse i hela landet. Vad gör staten, kommunerna och byggherrarna? Hur överbryggar vi ansvarsgränserna? Under samtalet öppnade kulturministern för att den nya politiken för arkitektur, form och design också kommer att omfatta offentliga konst.

Deltagare:
Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister, (MP) Kulturdepartementet
Karolina Skog, miljöminister, (MP) Miljö- och energidepartementet
Gunilla Glasare, chef avd för tillväxt och samhällsbyggnad, SKL
Madeleine Nobs, chef hållbar renovering, NCC
Lena From, projektchef, Statens konstråd
Moderator: Örjan Wikforss, arkitekt och professor

Se seminariet på Youtube: ”Livet mellan husen”
Länk till Statens konstråd: Presentation av seminariet
Stillbild: Edvin Bylander

Till styrelsen för Akademiska Hus

Örjan Wikforss har 2017-04-28 valts in i styrelsen för Akademiska Hus och samma dag omvalts som ledamot av styrelsen för Kungliga Operan.

Länk till pressmeddelande från Akademiska Hus.
Länk till Kungliga Operan.

Framtidens kulturlokaler

I en färsk rapport från Sveriges kommuner och landsting redovisas resultatet av en inventering av ”Anläggningar för kultur, idrott och fritid”. Pernilla Hellman som är förvaltningschef för kultur och fritid i Botkyrka kommun kommenterar rapporten och Örjan Wikforss ger sin syn på vad som kom fram om kulturhusen, cirka 17 minuter in i webbsändningen.

”95 kulturhus låter mycket, men är inte så mycket. Allt fokus ligger idag på att bygga bostäder, rekordmånga bostäder. I samma stund som dessa står klara uppkommer behovet av mötesplatser. Vi behöver bostadsnära kulturhus som bjuder in till oväntade möten och eget skapande”.

Länk till SKL Play

Länk till rapporten

Arkitekturpedagogen

användarperspektiv i arkitektur och planering

Kort sagt

Arkitektur, planering och kommunikation