Hoppa till innehåll

Bygga stad för barn – välkommen till bokrelease

IMG_1339 Bygga stad för barn är en kunskapsöversikt om barn och ungdomar, täta stadsmiljöer och metoder för delaktighet och barnkonsekvensanalys. Den har författats av Suzanne de Laval och ges ut av Arkus. Fredag den 9 oktober kl 16 är det dags för release och ett samtal om boken mellan författaren Suzanne de Laval och Li Pamp. Det äger rum i ArkDes och Moderna Museets gemensamma entré. Se mer nedan!Barnistad

Suzanne de Laval i internationell forskarpanel

IMG_0885Suzanne de Laval medverkar för andra året i Formas beredningsgrupp för bedömning av forskningsansökningar inom ämnesområdet Stads- och landsbygdsutveckling.

Beredningsgruppen bedömer grundforskning och behovsmotiverad forskning. Bedömning och rangordning görs i ett peer-review system, där ett tjugotal granskare bedömer och rangordnar ansökningarna. Bedömning görs av vetenskaplig kvalitet och samhällsnytta efter ett antal kriterier.

Här några exempel på problemområden som bedöms i beredningsgruppen:

Samspel mellan stad och land, lokala, regionala och globala processer
Samhällsplanering och hållbarhetens politiska aspekter
Ekosystem och hälsa, boende, tjänster, infrastruktur, arbete och fritid
Samverkan mellan tekniska, ekologiska, sociala, kulturella och ekonomiska aspekter
Demokratiska och effektiva metoder för planering och förvaltning

Forskningsrådet Formas fördelar varje år drygt 1 miljard kronor till olika forskningsprojekt.

Locum satsar på utemiljön och utbildar egna gåturledare

Sankt GöranUtemiljöerna vid våra sjukhus är utsatta för ett mycket hårt tryck. Flödena av människor ska samsas med ambulanstrafiken och varutransporterna. Flera olika slag av trafik blandas; biltrafik, busstrafik, färdtjänst, gång- och cykeltrafik. Det pågår samtidig ofta ny-, till- och ombyggnadsarbeten.

Mitt i detta logistiska virrvarr ska utemiljöerna vara trygga och trivsamma för att stödja oroliga patienter. Det ska vara lätt att hitta fram till rätt entré. Ja, miljön ska ge stöd åt den läkande processen.

Inför förändringar av utemiljön gäller det att vara klar över de många olika funktionerna, logistiken och hur olika människor värderar miljön.

Locum AB är en av Sveriges större fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd på cirka 2,1 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i länet. Locum AB ägs av Stockholms läns landsting.

Locum har nu valt att satsa på gåturmetoden för att systematiskt ta reda på hur utemiljöerna vid sjukhusen fungerar och vad som kan förbättras. Ett tiotal förvaltare och projektledare har utbildats i gåturmetoden.

Arkitekturanalys genomförde utbildningen som bestod av två delar. Deltagarna fick inblick i metodens teoretiska bakgrund och användningsområden och besökte Sankt Görans sjukhus för att planera en gåtur i praktiken. Det handlar om att välja rutt och stopplatser, skaffa lättläst kartunderlag och engagera deltagare. I ett andra kursmoment genomfördes gåturen och den efterföljande diskussionen. Arkitekturanalys medverkar med support när metoden nu börjar tillämpas av de tio gåturledarna.

Ny rapport: Skolans och förskolans utemiljöer

Skolans_utemiljo_bildI en nyutgiven antologi med elva författare, Skolans och förskolans utemiljöer – Kunskap och inspiration till stöd vid planering av barns utemiljö, diskuteras flera aspekter på varför skolgårdar och förskolegårdar är viktiga att värna om. Utemiljöns centrala betydelse för lek och lärande tas upp. Barn och unga behöver kunna röra sig ute på egen hand där de bor. För hälsans skull, för sin motoriska, sociala och intellektuella utvecklings skull och för att lära känna och utforska sin närmiljö. Antologin visar på behovet av en stadsplanering på barns och ungas villkor, och hur man samverkar med dem i praktiken.

Redaktör för antologin är Suzanne de Laval och den ges ut av Skolhusgruppen.
Antologin kan laddas ned från Skolhusgruppens hemsida.

 

Housing and the Role of the Architect

UMA homepage

Örjan Wikforss inledde föreläsningsserien ”Whatever Happened to Swedish Modernism? Radical Swedes” vid UMA, Arkitekthögskolan i Umeå den 10 april. Han talade under rubriken ”Housing and the Role of the Architect”. Föreläsningen handlar om de radikalt förändrade förutsättningarna för bostadsplanering och bostadsbyggande i Sverige.

This public lecture is the first in the series ”Whatever Happened to Swedish Modernism? Radical Swedes” which will expand along two terms from the Spring to the Autumn 2014. The lecture is co-organized by the Laboratory of Immediate Architectural Intervention (LiAi) in the framework of an ongoing course on the interplays of the notions of ”The Other/Coexistence” in relationship with the role of architecture in the design of spaces for being and living together.

The lecture covers the following themes:

problem
mission
client
financing
land policy
building and planning act
citizen participation
overall planning
design and construction process
research and development
architectural strategies

Introduction by Alberto Altés Arlandis, architect and lecturer at the Laboratory of Immediate Architectural Intervention (LiAi).

The lecture and the following up discussion on video/Se föreläsningen och diskussionen på video

Videofilmerna Vattenrörelser och Regnskog nu på nätet

VR5Videofilmerna Vattenrörelser (2008) och Regnskog (2009) är inspelade i Forsmark, Lövsta, Johannisfors, Öregrund och Ramnäs. Små undersökningar av vad som kan rymmas i oansenliga vattendrag om man stannar till, tittar och lyssnar tillräckligt länge. Ovanför, på och under vattenytan. De visades offentligt första gången på en utställning under Konst på väg i norra Uppland påsken 2011. De har hittills distribuerats enbart på DVD. Nu finns filmerna upplagda på Vimeo i HD-format och är även tillgängliga här på vår hemsida.

Till videofilmerna

Arkitekturpedagogik – ett viktigt läroämne som söker sin hemvist

image005När de nya läroplanerna för teknikämnet i grundskolan och på gymnasiet trädde i kraft 2011 ingick äntligen Arkitektur och samhällsplanering i läroplanen. Nu behövs det lärarkompetens i arkitektur! Och det behövs en arkitekturpedagogik.

Tidskriften PLAN nr 5-6 2013, utgiven av Föreningen för samhällsplanering, är ett temanummer kring Barn & Unga och frågor om samhällsplanering. Artiklarna handlar om: stadsplanering på tjejers villkor, barnkonsekvensanalyser, ungas idéer om smarta transporter och arkitekturpedagogik.

Läs här Suzanne de Lavals artikel om arkitekturpedagogik.

Arkitekturpedagogen

användarperspektiv i arkitektur och planering

Kort sagt

Arkitektur, planering och kommunikation