Hoppa till innehåll

Ny rapport: Skolans och förskolans utemiljöer

Skolans_utemiljo_bildI en nyutgiven antologi med elva författare, Skolans och förskolans utemiljöer – Kunskap och inspiration till stöd vid planering av barns utemiljö, diskuteras flera aspekter på varför skolgårdar och förskolegårdar är viktiga att värna om. Utemiljöns centrala betydelse för lek och lärande tas upp. Barn och unga behöver kunna röra sig ute på egen hand där de bor. För hälsans skull, för sin motoriska, sociala och intellektuella utvecklings skull och för att lära känna och utforska sin närmiljö. Antologin visar på behovet av en stadsplanering på barns och ungas villkor, och hur man samverkar med dem i praktiken.

Redaktör för antologin är Suzanne de Laval och den ges ut av Skolhusgruppen.
Antologin kan laddas ned från Skolhusgruppens hemsida.

 

Inga kommentarer än så länge

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Arkitekturpedagogen

användarperspektiv i arkitektur och planering

Kort sagt

Arkitektur, planering och kommunikation

%d bloggare gillar detta: